26 mei 2017
Terug

Verbod op onvrijwillig verwijderen van passagiers bij overboekte vluchten in Canada

Canada komt met een lijst van rechten welke passagiers hebben. De reden hiervan is dat het tijdens een overboekte vlucht in de VS helemaal verkeerd afliep met een passagier.

 

David Dao

Niemand zal snel vergeten wat er tijdens een overboekte vlucht van United Airlines gebeurde met dokter David Dao. Hij wilde namelijk het toestel niet verlaten omdat hij een geldig ticket in zijn bezit had en hij afspraken met zijn patiënten moest nakomen. Omdat hij weigerde te vertrekken hebben ze hem weggedragen en dit ging gepaard met nogal wat geweld. Uiteindelijk heeft David Dao het luchtvaartmaatschappij aangeklaagd en heeft er een flink bedrag aan over gehouden. Het lijkt er helaas op dat United Airlines hier niet van geleerd heeft. Ze hadden beloofd dat er minder overboekingen zouden komen, echter het blijft dagelijks voorkomen.

 

Marc Garneau

“Als Canadezen een ticket kopen moet de luchtvaartmaatschappij zich ook houden aan haar deel van de overeenkomst” aldus Marc Garneau (transportminister van Canada). In Nederland staat nergens beschreven dat overboeken verboden is, wat dus betekent dat dit een luchtvaartmaatschappij een vrijbrief geeft om dit soort situaties te mogen creëren. Marc Garneau wil dit juist voorkomen en kwam met een nieuwe regel namelijk; ‘passenger bill of rights.’  Hierin staat onder andere beschreven wat de rechten zijn van vliegtuigpassagiers maar ook hoe de crew de passagiers dienen te behandelen. “Zulke incidenten tolereren wij niet in Canada” adus Garneau. “Als Canadezen een ticket kopen moet de luchtvaartmaatschappij zich ook houden aan hun deel van de overeenkomst.”

 

Wat houdt het verbod precies in?

Overboeken wordt hiermee niet verboden, maar er staat wel in dat passagiers niet onvrijwillig uit het vliegtuig mogen worden gezet. Er wordt eerst gevraagd naar een vrijwilliger of deze het vliegtuig wil verlaten. Wanneer niemand zich vrijwillig aanbiedt, mogen ze het compensatiebedrag wat de passagier ontvangt verhogen om het verlaten van het vliegtuig aantrekkelijker te maken.

 

Kritiek

Ook hier is uiteraard weer kritiek op gekomen. Volgens een Canadese consumentenbond zal deze maatregel niet voldoende zijn omdat het de passagiers niet genoeg zal beschermen. Bruce Cran, voorzitter van de Consumentenbond van Canada zegt er het volgende over: “Deze regel is niets meer dan een schijnvertoning, er staan geen details in beschreven. Deze regel is als een skelet zonder vlees. Het is absoluut nutteloos voor zover wij kunnen zien. Ook kwantificeert het niet de schade die vergoedt moet worden voor problemen die hierdoor kunnen ontstaan.” Ondanks dit kritiek gaat deze nieuwe regel in 2018 in en zal gelden voor binnenlandse en internationale vluchten.